Reiseblogg

Følg med oss på reisene våre her!

torsdag 13. oktober 2011

Santvana !!

















Vi har vært for å besøke Dr.Edwards og barnehjmmet hennes Santvana. Vi gleder oss alltid til å komme hit-varmere, rausere og klokere dame skal du leite lenge etter!! Det er 34 barn her på Santvana i Pune, og latteren runget i salen hvor vi sang, perlet og lekte med dem. Så mange skjebner, men så mye håp og glede. Hjertet til Dr.Edwards favner om de undertrykte og de som folk ser på som søppel i samfunnet-HiV og aids syke barn, barn av prostituerte og andre unge og voksne som har blitt solgt til sexslaver eller har blitt lurt inn i dette yrket fra ung alder. Kristine som er med for første gang fikk en helt spesiell opplevelse med en av jentene på dette barnehjemmet.


Sonu er en aids syk 14 årig jente som kom til Santvana i januar 2011. Da ble hun reddet ut av et hardt liv på gatene i Mumbai der hun ble misbrukt og smittet med HiV fra ung alder. Jeg trodde hun kanskje var rundt 30 år der hun kom mot meg i skerf og vinterjakke i 30 varmegrader. Jeg ble selvfølgelig forskrekket over hvilke spor livet og sykdommen hadde satt. Hun var så ivrig på å snakke med meg om mine fremtidstanker og favoritt ting jeg likte å gjøre-en enorm omtanke for meg , selv om hennes fremtidsutsikter ikke var de lyseste !! Hun var ikke bitter og utakknemlig over hvilke kort hun har fått udelt i livet-nei Sonu bar en enorm glede over simpelthen å få være trygg, ikke frykt for misbruk og vold, men få være en del av en stor familie som elsker og verdsetter henne for den hun er. Vi vet ikke hva vi har før vi har mistet det er det mange som sier- vel jeg vil ikke sitte å vente på at mine skal bli mistet før jeg setter pris på dem og livet mitt!! Med det mener jeg ikke å gå hjem å degge seg selv mer, men at livet er skjørt, urettferdig og kort her på jord, så la oss gjøre en forskjell mens vi kan!! Gjennom Hearts of Mercy er det lett å bry seg og respondere på slike opplevelser. Jeg kommer til å bære Sonu i hjertet mitt for alltid! Reisen er ennå ikke over og vi er nå kommet til Chennai her vi skal være med på slumbesøk og barnehjems arbeid i morgen. Jeg er i forventning til hva som kommer.


Hilsen Kristine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar